.:: Just nu
Online: 8 | Inloggade: 25


.:: Chatt
Logga in för att skriva inlägg


.:: Våra partners







NYHETER FRÅN EWP


3 september 2017 04:41
50 år sedan "Dagen H"! - Uppdaterat

Bilden till vänster: De olika symbolerna för högertrafikomläggningen 3 september 1967. "Det lutande H-märket" fanns i två varianter som stod uppsatta utmed vägarna månaderna efter omläggningen och var tillverkade i vattenfast masonit med påklistrat märke i ljus och vattentåligt papper. Det fanns t.o.m. såväl strumpor som kalsonger med loggan vilket än idag nästan skulle kännas "coolt" att bära...

Förord: Inte allt är om väder här på EWP utan andra kunskaper läggs också in för att vår sida ska få litet bredd och vara litet "folkbildande". Högertrafikomläggningen för 50 år sedan är en sådan grej, eftersom detta sedan dess berör oss alla dagligen när vi beger oss ut i trafiken. I detta avsnittet så finns länkar och filmklipp som gör att du som ej var med då får litet av den "rätta känslan och stämningen" som rådde då, år 1967...

För exakt 50 år sedan genomfördes kanske en av Sveriges mest genomarbetade och kostsamma projekt, som sedan dess har berört oss alla. Det var övergången från vänstertrafik till högertrafik. Men övergången var egentligen emot folkviljan eftersom en folkomröstning 12 år tidigare, år 1955 gav utslaget att vänstertrafiken skulle vara kvar. Men påtryckningar från övriga Europa samt även bland "H-vänliga" politiker innebar att H-reformen genomfördes trots allt. Folkomröstningen var endast "rådgivande" som det hette. Nog känns detta igen och många folkomröstningar har nog varit i onödan, så även denna...

Många av er som besöker EWP har inget alls minne av denna dramatiska period som pågick i slutet av 60-talet. Detta beror givetvis på att ni helt enkelt är för unga för att minnas denna extraordinära händelse i vårt land. Många av er var inte ens födda när detta skedde. Undertecknad själv var mycket ung, bara 6 år men har ändå en hel del minnen från den tiden. Eftersom jag tidigt hade "förmånen" att vara intresserad av motorfordon så kunde man "hänga med väl" i händelseutvecklingen, efter de möjligheter en liten 6-åring hade. Så här gick det till:

Efter en lång debatt under första halvan av 1900-talet så stod det klart att Sverige definitivt tog steget över på höger sida av vägen, efter att ha vänstertrafik. Det hela var inte helt okontroversiellt, eftersom det handlade om stora summor pengar. Vägar skulle ändras, nya påfartsramper och vägsavsnitt skulle byggas.

Nya skyltar skulle tas fram liksom många nya kollektiva fordon som bussar, spårvagnar etc. Många spårvagnar försvann också när de lades ned i Stockholm, Malmö och Helsingborg. En rad nya lagar togs också i bruk och det hela föregicks av en massiv kampanj utmed vägarna samt i radio, Tv och tidingarna, hos trafikförbunden och ute i handeln. Totalt så uppgick kostnaden till drygt 3,5 miljarder i dagens penningvärde och en särskild fordonsskatt togs upp de följande åren i samband med reformen. Månaderna före trafikomläggningen dammades många gamla veteranbussar av eftersom de nyare var inne för ombyggnad till högertrafik. Som "bus spotter" på den tiden hade det sannolikt varit rena julafton att titta på alla gamla bussar som fick göra sin plikt en sista gång innan skrotningen.

Det då omåttligt populära TV programmet Hylands Hörna, som gick på bästa sändningstid under lördagarna var en given samlingspunkt för svenskarna då på den tiden. Lennart Hyland som var en mycket omtyckt sportkommentator, radio och TV-profil gjorde en "Höger-hörna" inför dagen H på TV. Många var ängsliga och oroades över att det "skulle bli ett blodbad" vid skiftet från vänster till höger. Tack och lov så blev det aldrig så utan den "trygge Svensson" körde tålmodigt nu vidare på höger sida istället.

Vädret söndagen den 3 september präglades av sommarvärme i södra Sverige och trots detta så stannade de flesta hemma, eftersom det rådde ett allmänt utegångsförbud! Detta för att inte störa omläggningsarbetena. ( Utegångsförbudet är också det senaste i Sveriges historia, än idag! ) Men redan mot kvällen och natten mot den 4:e september så tog sig ett omfattande nederbördsområde med regn och åska in från sydväst med svalare väder. Måndag morgon 4 september så blev undertecknad skjutsad till lekskolan av säkerhetsskäl "och det kändes märkligt att nu få åka på höger sida av vägen". "Jag minns också alla vattenpussarna på vägen, efter nattens oväder mot den 4 september"...

Litet om Spårvagnens smått tragiska öde...

Många städer i Sverige hade den miljövänliga spårvagnen som ett givet inslag i gatubilden. Givetvis så var det de litet större städerna som hade råd att anlägga spårväg. Många av er läsare här har säkert aldrig åkt spårvagn, om ni nu inte besökt Stockholm, Göteborg eller Norrköping förstås. Här så rullar dessa plingande tåg ännu framgångsrikt, även om Stockholm under en kort tid knappt hade spårvagn kvar i innerstaden. Dock så återuppstod linje 7 till Djurgården, först som turistlinje, men senare så var den åter permanent. Idag så finns nya tvärbanan samt även södra Lidingöbanan och Ängbybanan i Stockholm. Glädjande nog så planeras sannolikt för fler spårvagnar som snarare kallas "light rail" idag med snabba tåg.

Även i Göteborg så tänkte man klokt och valde att behålla spårvagnstrafiken och även bygga ut densamma. Även här funderar man på att anlägga nya linjer på sikt. Tyvärr så råkade man illa ut när de senaste spårvagnarna från Italien visade sig vara rejält undermåliga. De både rostade, ruttnade och möglade(!!!) Ett osannolikt scenario för en teknisk skapelse som en modern spårvagn. Kort och gott så var och är spårvagnarna från Italienska Ansadobreda något av ett fiasko!

Norrköping har också valt att satsa på spårvagnar och en ständig utbyggnad sker när nya bostadsområden tillkommer. Man har även planer på att dra spårvagn ned till norra Linköping.

Det som är extra kul är att Lund, som aldrig tidigare haft spårvagn nu bygger en linje från centrum ut till forskningsområdet ESS. Detta om något påtalar att spårvagnen åter har framtiden för sig. Något som många gamla spårvägsstäder bittert ångrar idag, att dessa lade ned sin spårvagn. Dock så var tiderna annorlunda på 1960 talet när oljan var billig för bussar var klart ett mycket billigare alternativ till spårvagnen. Men 1973 kom oljekrisen och förändrade allt.

Dagen H blev dödsstöten för spårvagnen på många håll...

Nedläggningen startade efter andra världskriget och fram till år 1973, då Malmö lade ned sin sista linje till Limhamn. Omläggningen till högertrafik var den definitiva dödsstöten för spårvagnen, särskilt i Stockholm, Malmö och Helsingborg. I bl.a.  just Stockholm och Helsingborg togs tanklöst de gamla spårvagnarna till skroten där de eldades (!) upp. Något "miljö-tänk" fanns sannerligen inte på den tiden av "slit & släng". Samtidigt så pågick rivningsraseriet och Sverige förlorade mycket under runt 25 år. I Malmö klarade sig linjen till Limhamn och  dessa spårvagnar "överlevde" sålunda högertrafikomläggningen och byggdes om. Men kostnaderna "skenade" (förlåt uttrycket) och spårvagnens saga var all i Malmö 1973, samtidigt med oljekrisens faktum...

Följande svenska städer har eller har haft spårvagn. Städer med tunn kursiv stil lade ned sina spårvagnar:

Kiruna - Vita spårvagnar
Sundsvall - Blå spårvagnar
Gävle - Röda spårvagnar
Uppsala Vita spårvagnar
Stockholm - Blå spårvagnar
Lidingö - Stockholm (norra Lidingöbanan) -  Lila-röda spårvagnar
Lidingö - Stockholm (södra Lidingöbanan) - Lila-röda, senare blå spårvagnar
Norrköping - Gula spårvagnar
Jönköping - Vita spårvagnar
Göteborg - Blå spårvagnar (Mölndal ingår i Göteborgs spårtrafik)
Helsingborg - Blå spårvagnar
Karlskrona - Blå spårvagnar
Malmö - Gröna spårvagnar

Fotnot: Även den lilla staden Ulricehamn anlade spårväg strax före första världskriget. Men vid invigningen mellan tågstationen och Stora Hotellet (en stor backe upp till hotellet) så tog inte bromsarna och spårvagnen kraschade rätt in i stationsbyggnaden. Spårvagnen skrotades och luftledningen såldes med bra förtjänst så den lilla stadens märkliga och korta spårvagnsäventyr gick med vinst! Koppar var dyrt i kris och krigstider... Häpp!

I Malmöping finns ett större spårvagnsmuseum som är öppet sommartid för besökare.

Länk till Wikipedia om Dagen H: HÄR

Kortfilmsdokumentär om dagen H - Del 1: HÄR

Kortfilmsdokumentär om dagen H - Del 2: HÄR

Trafikomläggningen i Malmö, dokumentär: HÄR

"From left to right", dokumentär: HÄR

Länk till Helsingborgs Dagblad om högertrafikomläggningen: HÄR

Länk till Lunds nya spårvägstrafik: HÄR

Den omåttligt populära låten "Jag håller till höger Svensson": HÄR
Skribent: S. Johansson


Skriv en kommentar
Du måste vara inloggad för att kunna skriva en kommentar


Kommenterar till den här nyheten (2):




Fler nyheter