.:: Just nu
Online: 18 | Inloggade: 35


.:: Chatt
Logga in för att skriva inlägg


.:: Våra partners







NYHETER FRÅN EWP


28 september 2019 08:58
25 ÅR SEDAN ESTONIAKATASTROFEN

Untitled document

Natten till den 28 september 1994 så inträffade den största katastrofen i modern tid i vårt omedelbara närområde, vilken även drabbade Sverige mycket hårt. Detta när bogporten slets av på passagerarfartyget M/S Estonia i mycket hårt väder. Snabbt så fylldes bildäck av stora vattenmängder som letade sig ned i däcken under. Katastrofen blev snabbt ett faktum när fartyget kantrade mellan finska Utö och estniska Dagö.

Estonia, ursprungligen Viking Sally, var en kryssningsfärja, en kombinerad bil- och passagerarfärja (Ro-pax), byggd 1979–1980 på Meyer-Werft i Tyskland för Viking Lines linje Åbo–Stockholm, som utom över Ålands hav huvudsakligen går genom skärgård. 

1990–1991 gick hon på samma linje för Silja Line som Silja Star och 1991–1993 på linjerna Umeå–Vasa och Sundsvall–Vasa över Bottniska viken för Wasa Line som Wasa King. 

I januari 1993 köptes fartyget av Nordström & Thulin och sattes in på linjen Stockholm–Tallinn för Estline den 1 februari samma år.

Händelseförloppet gick brutalt snabbt och många kom aldrig i livbåtarna eller livflottarna beroende den snabbt ökande slagsidan och att färjan sjönk så snabbt.

Katastrofen krävde totalt 852 dödsoffer varav 501 var svenskar av totalt 552 svenskar ombord. Det mest kända dödsoffret var musikern Pierre Isaksson som följde med fartyget i djupet.

Räddningsaktionen kom igång mycket snabbt med en stor insats av Finland och Sverige. Bilfärjorna M/S Mariella och M/S Silja Europa. Silja Europa var bland de första att uppsnappa nödanropet från M/S Estonia. Silja Europa omdirigerades till olycksplatsen och blev ledningsfartyg där en del av de överlevande räddades ombord.

Räddningsaktionen pågick under efternatten och morgonen och vidare under förmiddagen av ytterligare fartyg i området samt med hjälp av ett stort antal helikoptrar med ytbärgare, som normalt används inom flygvapnet när stridsflygplan kraschat i vattnet, för att undsätta piloter.

Hela Sverige vaknade upp till en mycket tung dag den 28 september 1994 och många svenskar känner någon som konfronterats med Estonias förlisning.

Fartyget är idag en gravplats där dykningar e.t.c. är förbjudna. Många svåra och utdragna, smärtsamma rättsprocesser har följt i samband med förlisningen.

Där har såväl rederiet som skeppsbyggaren ställts till svars om varför katastrofen inträffade liksom höga skadeståndskrav från de efterlevande.

Den stora allmänt utbredda teorin är att bogporten varit defekt och att låsningen släppte i det hårda vädret varvid bogporten slets av sina fästen och föll i vattnet.

Den grova sjön kunde sedan fritt ta sig in på bildäck varvid fordon snabbt sköljdes omkring och att vattenmassorna sedan tog sig ned till maskin som vattenfylldes, varpå fartyget snabbt blev strömlöst.

Kort därpå uppstod en snabbt ökande slagsida i ett mörkt fartyg. Detta resulterade i en faslig och ohygglig skräckupplevelse för alla passagerare där majoriteten aldrig han sätta sig i säkerhet. Många låg och sov när katastrofen inträffade...

Fartygskatastrofen blev ett hårt slag för alla inblandade och många vågade aldrig mer bege sig på fartygskryss åren efter förlisningen.

Efter många års delvis hätska diskussioner och senare olika förslag så restes ett minnesmonument över alla omkomna ute på Djurgården i Stockholm.

Än idag så väcker den svåra fartygskatastrofen mycket svåra minnen hos många människor av förklarliga skäl.

Läs mer om Estoniakatastrofen (Wikipedia)    HÄR

Läs mer om Estoniamonumentet (Wikipedia)  HÄR

Källa: Wikipedia & eget material.

Skribent: S. Johansson & EWP Teamet


Skriv en kommentar
Du måste vara inloggad för att kunna skriva en kommentar


Kommenterar till den här nyheten (0):




Fler nyheter