.:: Just nu
Online: 6 | Inloggade: 39


.:: Chatt
Logga in för att skriva inlägg


.:: Våra partners







NYHETER FRÅN EWP


8 december 2024 10:45
SVAJIGA TEMPERATURER KRING NOLLAN I HELA LANDET!

Untitled document
Pendlande temperatur kring 0 grader skapar osäkra halkprognoser!

Som många av er redan märkt av så har väglaget varit mycket lurigt och svårbedömt den senaste tiden. Många hemska olyckor har dessvärre inträffat orsakade av det svårbedömda väglaget.

Underkylt regn, plötslig ishalka, frosthalka i närheten av öppet vatten och snöhalka har avlöst varandra den senaste tiden. När det gäller snöhalka så är man som förare i regel beredd och kör därför mer försiktigt då man ser väglaget tydligt, men hur är det med underkylt regn och de andra typerna av halka? Här blir det svårt att bedöma med ögonen.
Här är några grejer att tänka på kring de olika typerna av halka!

Plötslig ishalka- Som i namnet så överraskar denna halka ofta trafikanter, en våt och mörk väg kan på bara några meter förvandlas till en extremt hal vägbana där man har inget grepp med sitt fordon alls. Typiskt för denna typ av halka är att vägytan är kall men lufttemperaturen är på plussidan. Extra stor risk är det vid uppklarning då marktemperaturen faller snabbt.

Frosthalka- Fukt i luften kring öppet vatten, eller dis/dimma vid temperaturer kring 0 grader eller lägre gör att fukt fryser på vägen. Denna halka kommer ofta överraskande och orsakar likt den plötsliga ishalkan många olyckor årligen. Man ser ofta denna typ av halka på broar över sjöar och vattendrag. Ofta är vägen plötsligt lite vit av frost. Kommer man med hög hastighet ut på en bro där man ser detta ska man släppa gasen och styra mjukt längs vägen. Vid snabba rattrörelser eller fortsatt hög hastighet riskerar bil en att understyra och i värsta fall snurra runt på vägen med risk för allvarliga olyckor som följd.

Underkylt regn- Regn som faller på kalla vägbanor fryser till en hinna av is. Denna typ av halka är mycket svår att köra i, oavsett vilka däck man har. Utmärkande för denna typ av halka är att vägytan nomalt sett är lika mörk som vid en vanlig våt vägbana. Ofta är det plusgrader och i nära anslutning vid övergång till mildare väder då denna typ av halka tillkommer. Om man kör bil och märker att ljudet av vatten som stänker under bilen försvinner fast vägen ser blöt ut- sakta ner farten direkt och undvik hastiga rattrörelser. Vid för hög hastighet eller vid snabba rattrörelser är det vanligt med förlorat grepp och olyckor som följd. Vid hård inbromsning på detta underlaget kan bilen rulla mycket långt innan den stannar, vilket blir besvärande om man måste bromsa för djur eller annat.

Snöhalka- Lätt att känna igen, normalt sett hanterbar vid en inte för hög hastighet och godkända vinterdäck. Problemen kommer ofta till tyngre fordon och upp/nedförsbackar som ej är plogade. Kan upplevas som jobbig att köra på vid djupa hjulspår som "drar" bilen, eller om snön yr mycket (snörök).

Vid mycket blöt snö där det är väldigt slaskigt kan däcken tappa grepp likt vid vattenplaning, speciellt vid oplogade på/avfarter eller vid omkörning av fordon på större vägar.
Tips för säker körning när vinterväglag riskerar att inträffa:
Kör lugnt, håll ej en för hög hastighet. Höga hastigheter ökar risken för att däcken förlorar väggreppet!

Håll avstånd till fordonet framför dig, vid en inbromsning för djur eller dylikt riskerar du att köra in i framförvarande fordon och orsaka olyckor, tänk på att ditt fordons bromssträcka ökar mycket om du håller en för hög hastighet.
Var uppmärksam och kör försiktigt om du kör vid fuktig luft och minusgrader.
Undvik omkörningar då dessa ofta är anledningen till halkrelaterade olyckor på större vägar, speciellt när man passerar snömodd mellan vägfilerna.
Har du egna erfarenheter gällande svåra väglag? Skriv gärna i kommentarerna, men tänk på att hålla en god ton!

Bilden är från Wettercentrale och visar temperaturen på 1500 meters höjd.

 

Skribent: Anton Lindvall - EWP


Skriv en kommentar:
Du måste vara inloggad för att kunna skriva en kommentar


Kommenterar till den här nyheten (0):




Fler nyheter